این تاریخِ سراسر کودتای ما…


در تاریخ معاصر ایران بارها شاهد کودتا بوده ایم. از به توپ بستن مجلس به فرمان محمدعلی شاه، تا کودتای سال 1299 رضا خان، کودتای شکست خورده نوژه و در نهایت کودتای انتخاباتی سال 1388. اما هیچ کدام به اندازه کودتای 28 مرداد 1332 در تغییر روند تاریخ کشور ما موثر نبوده اند.
از درایت دکتر مصدق و تقبیح عوامل آمریکایی-انگلیسی کودتا در این سالها، زیاد گفته اند و شنیده اید اما از کودتای 28 مرداد درسهای تاریخی مهمتری می توان گرفت. مهمترین پیام این است که قدرت کودتایی، دوام نخواهد یافت و دیر یا زود کودتاگران، توسط اراده مردم سرنگون خواهند شد و کودتاچیان، در این مردابِ خودساخته، فرو خواهند رفت. قدرتی که بر ضد اراده مردم و با کمک چکمه و اسلحه به ملتی تحمیل شود، پوشالی و زودگذر خواهد بود. همانطور که بیست و پنج سال پس از 28 مرداد، حکومت کودتایی محمدرضا پهلوی با اراده ملت به زیر کشیده شد. این درسی است که تاریخ به ما می آموزد! جلوی اراده یک ملت را نه سازمانهای جاسوسی، نه ارگانهای نظامی و نه زندان و شکنجه و قتل میتواند بگیرد.
باشد که کودتاچیان نوین هم از تاریخ بیاموزند و تا دیر نشده و گرفتار اراده ملت نشده اند، راه و شیوه خود را عوض کنند. زیرا که آزادی، یک ایده است و ایده ها قابل کشتن، قابل حذف کردن و قابل «حصر» کردن نیستند…

بیست و هشتم مرداد هزار و سیصد و نود و دو

Image

مطالب مرتبط

سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده، با خارج کردن اسنادی از طبقه‌بندی محرمانه به نقش خود در این کودتا اعتراف کرد
.
وقایع‌نگاری ۱۴ساعتۀ کودتای ۲۸مرداد به روایت نقشه‌ها

دربارهٔ بهرام اربابی

Khordadnewspage@gmail.com
این نوشته در Uncategorized ارسال شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

بیان دیدگاه